Derfor skal du bruge Recovery Boots

Efterhånden kræver det fysiske i at være idrætsudøver mere og konkurrencen er altid sværere. Den vokser dagligt og det samme gør videnskaben og teknologien bag forebyggelse af muskelømhed. Restitution er nået til et nyt højdepunkt, hvor ikke kun udstrækning er nok. Derfor er nye teknologiske recovery boots kommet på markedet, for at få kroppen til at slappe af bedst muligt. 

Kompressionsterapi er ikke kun utrolig tidseffektivt, men også ekstremt effektiv. Behandling tager typisk 10-30 minutter. Når din træning er overstået, bør din nye rutine ideelt gå på at anvende recovery boots 15-20 minutter. Så er du bedre stillet ift. hævelse og det fremmer samtidig friske blodlegemer.

Kort leveringstid

Prismatch

Bredt udvalg

uro i benene efter træning

Det bedste middel mod ømhed er restitution og hvile, men der er et par ting, du kan prøve, som kan hjælpe med at lette smerten lidt. Der er et par ting, du kan gøre for forhåbentlig at hjælpe med at lette smerten og uroen og måske endda fremskynde processen.

Restituering

Føler du dig helt udmattet, fordi du konstant løber eller laver udmattende sport? Det handler ikke blot om træning og atter træning, men også disciplin. Din krop og dit hoved har nemlig brug for en pause efter krævende træning. De fleste mennesker forstår restitution som hvilefasen. 

Sportsskade

I tilfælde af sportsskader er det vigtigt med hurtig handling, for at fremskynde helingsprocessen og forhindre komplikationer og kroniske smerter. Her er holdningen “En indianer kender ingen smerter” en rigtig dårlig tankegang og kan have dårlige konsekvenser på en sportsskade.

Proteinpulver

Der er i dag en lang række produkter tilgængelige og proteinpulver er blandt det første ernæringstilskud, der blev lanceret specifikt til bodybuildere og fitness-atleter. I dag kan du vælge mellem en række proteinpulvere, som alle kan bruges til forskellige formål.

Træningsprogram

At starte et fitnessprogram eller et træningsprogram er muligvis en af de bedste ting, du kan gøre for dit helbred. Fysisk aktivitet kan reducere din risiko for kronisk sygdom, forbedre din balance og koordination samt hjælpe dig med vægttab. 

Hvad er kompressionsterapi?

Komprimeringsterapi via recovery boots er et hjælpemiddel til den valgte muskelgruppe. Støvlerne hjælper med at reducere hævelse og reducerer også sekunder vævskader. Det betyder kort og godt, at støvlerne hjælper mod hurtig restitution ved de friske blodlegemer i fokusområdet og reducering af mælkesyre. Det gør at dine muskler heles hurtigere. For atleter, der træner flere gange om dagen eller bare træner meget, vil det ikke skade i at investere i nogle gode kompressionsstøvler. Du skal naturligvis stadig huske på at have tilstrækkelig restitutionstid mellem træningen.

Anvend det i din træningsrutine

Forøget blodcirkulation hjælper med at eliminere træthed, reducere betændelse og giver en hurtigere bedring. Når du træner, stresser du dine muskler, hvilket forårsager mindre læk i dine muskelfibre. De små muskelskader resulterer i en kombination af ømhed, træthed og reduceret muskelstyrke, som begrænser din evne til at træne for fuld styrke og samtidig få mest muligt ud af din træning. Derfor er evnen til at komme sig hurtigt utrolig vigtigt.

Ved at bruge recovery boots i din daglige træning kan du fremskynde den gendannelsesproces, som din krops lymfatiske systemer udfører over en længere periode. Pneumatisk kompression øger blodcirkulationen og hjælper din krop med at slippe af med akkumuleret affald i dine muskler. Både hurtigere og mere effektivt, end din krop normalt kan. Resultatet er at dine muskler heles og kommer sig hurtigere. Kompressionsenheder har til formål at hjælpe atleter og sportsfolk med at restituere sig hurtigere efter træning. Gennem ny teknologi hjælper kompressionsstøvler dine ben efter en intens træning. Brug af  kompressionsstøvler er lidt som at varme op og strække ud

Kompressionsanordninger er designet til at forhindre dette ved at hjælpe kroppen med at transportere væske ud af lemmerne. Hver sektion af dine ben får afgørende pres for at holde væske i bevægelse mod din kerne, hvilket giver din krop en ordentlig rehabilitering efter dine træningspas. Kompressionsstøvler er blevet ekstremt populære for deres gendannelsesresultater i de senere år. Støvlerne er unikke og gode, da de er bærbare og let at bruge rundt omkring.
Efter brug vil du føle dig energisk og genopladet. Mange professionelle teams har også købt denne teknologi til deres atleter efter deres egne begivenheder. De fleste kompressionsstartsystemer er også ekstremt lette og bærbare. Tag dem med dig på dine rejser, for at holde fast i din trænings- og gendannelsesrutine.

Har du virkelig brug for recovery boots?

Som skrevet tidligere er genopretning en vigtig del af alle træninger, og i de senere år er der udviklet mange forskellige enheder og teknikker til at styrke atleter efter træningen. Disse trendy støvler har endda tjent det amerikanske olympiske hold siden 2010-kampene og har prydet benene på professionelle atleter som Lebron James på tværs af sportsgrene.
Som med et nyt atletisk hjælpemiddel, må vi stille spørgsmålene:

  • Hvordan fungerer det?
  • Er det effektivt på lang sigt?
  • Er det prisen værd?


Så for at gøre det mere uddybende ift. længere oppe, så lad os først komme mere ind over, hvad recovery boots er og hvad de gør. Støvlerne er store boot-lignende enheder, der dækker det meste af benet. I den indledende brugsfase blæser støvlerne op for at stemme overens med den enkeltes kropsform. De bruger derefter komprimeret luft til at levere dynamisk tryk på muskelvævet. Det begynder ved fødderne og arbejder sig op ad benene.

Ligesom tarmene bruger de en bølgelignende pulser til at skubbe mad fremad gennem kanalen, så anvender disse støvler peristaltisk tryk på benene med specifikke intervaller for at tilskynde strømmen af blod og for at skylle metabolisk affald ud, der har samlet sig under en træning. Tilhængere af disse typer støvler hævder, at enheden reducerer ømhed, forbedrer restitutionstiden og tilbyder en afslappende oplevelse.

Undersøgelse

En undersøgelse af 24 elite-atleter i Journal for Strength and Conditioning Research fandt ud af, at de til sammenligning med en kontrolgruppe oplevede en forbedring på deres smertetærskel. De brugte blot støvlerne 15 minutter efter endt træning. Smertetærsklen bruges ofte til at evaluere musklens ømhed. De deltagere, der brugte støvlerne, var i stand til at modstå mere pres, før de oplevede smerter end kontrolgruppen, som forskere mener viser et fald i muskelømhed.

Tilsvarende testede en 2014-undersøgelse i Journal for Strength and Conditioning Research ni forsøgspersoner, der kunne udføre en fremadrettet opdeling og fandt, at forsøgsgruppen, der brugte recovery boots, oplevede en svag forbedring i deres bevægelsesområde, hvilket antydede, at støvlerne kunne hjælpe med at opretholde fleksibilitet og restitution efter en hård træning.

Det er dog vigtigt at bemærke, at de fleste af de undersøgelser, der har vist positive resultater i effektiviteten af kompressionsstøvler, er afhængige af deltagerens subjektive oplevelse for at bekræfte resultaterne. Måske er det placebo-effekten, som skaber resultater? Det er svært at sige 100%, da mange øvelser viser tegn på forbedring af ens restitution.

Undersøgelsesresultaterne er typisk også begrænset til en tid på 24 til 72 timer. Mere forskning er stadig nødvendig for at udslette placebo-effekten og demonstrere virkningen af at bruge genopretningsstøvler på en mere langsigtet måde. Dog er støvlerne ikke så dyre som de engang var, så vil du prøve midler mod ens restitution, skal du helt sikkert prøve disse boots.